Vir: BBC News
Prepoved telefonov v šolah ni povezana z višjimi ocenami ali boljšim duševnim počutjem učencev, kaže britanska študija, ki jo je opravila Birminghamska univerza. Spanje učencev, vedenje v razredu, vadba in čas, ki ga mladostniki porabijo na telefonu se bistveno ne razlikujejo med šolami, ki imajo prepoved uporabe telefonov in šolami, ki take prepovedi nimajo. Po drugi strani raziskava vendarle ugotavlja, da je daljša poraba na pametnih telefonih in družbenih omrežjih na splošno povezana s slabšimi izidi na vseh zgoraj omenjenih področjih .
»Potrebnih so trdnejši dokazi, na osnovi katerih bi podali jasne zaključke o vplivu pametnih telefonov na otroke, zato smo sprožili dodatno raziskavo o vplivu družbenih omrežij na splošno dobro počutje otrok, ki jo vodi Univerza v Cambridgeu.

Raziskava Univerze v Birminghamu, ki jih je strokovno pregledala in objavila revija Lancet za evropsko zdravstveno politiko, je primerjala 1227 dijakov in pravila, ki jih je imelo 30 različnih srednjih šol glede uporabe pametnega telefona med odmori in kosilom. Gre za prvo študijo na svetu, ki obravnava šolska pravila o uporabi telefonov v povezavi z zdravjem in šolskim uspehom dijakov.
Dr. Victoria Goodyear, glavna avtorica raziskave je za BBC povedala, da ugotovitve niso proti prepovedi pametnih telefonov v šolah, ampak, navaja, »predlagamo, da te prepovedi same po sebi niso dovolj za učinkovit boj proti negativnim vplivom«. Dejala je, da se je treba osredotočiti na zmanjšanje časa, ki ga učenci porabijo za telefone in ne samo prepovedati telefona ne šolah.
Raziskava kaže, da se zdi, da šole, ki omejujejo uporabo pametnih telefonov, niso opazile želenih izboljšav na področju zdravja, dobrega počutja in osredotočenosti pri pouku. Kot omenjeno, pa je raziskava odkrila povezavo med daljšim časom na na telefonih in družbenih omrežjih ter slabšim duševnim počutjem in duševnim zdravjem, manjšo telesno aktivnostjo, slabšim spanjem, nižjimi ocenami in bolj motečim vedenjem v razredu. V študiji so za določitev dobrega počutja udeležencev uporabili mednarodno priznane lestvice duševnega počutja Warwick-Edinburgh, pregledali so tudi stopnje anksioznosti in depresije pri dijakih.
Joe Ryrie, direktor kampanje »Smartphone Free Childhood«, je za BBC Radio 4 povedal, da ga rezultati raziskave presenečajo, saj so učitelji v njihovi mreži poročali o koristih uvedbe prepovedi telefoniranja v svojih šolah. Povprečni čas preživet na telefonu – štiri do šest ur – je strašljivo veliko, zato so potrebni strožji predpisi, da bodo platforme družbenih omrežij varnejše in otrokom ne bodo povzročale zasvojenosti, je zaključil.
Ves čas na svojih telefonih
Charlie je svoj prvi pametni telefon dobil, ko je bil star 8 let, a ga zaradi šolskega pravila ni smel nositi s seboj do 6. razreda. Če bi ga Charlie prinesel in bi ga ujeli, bi učitelj imel pravico telefon odvzeti do konca šolskega leta, kar je za učence dovolj velika kazen, da telefonov preprosto ne jemljejo v šolo. Charlie pravi, da te prepoved pametnih telefonov »prisili, da se družiš in klepetaš s prijatelji«. Zdaj, ko je v 13. razredu meni, da mu je prepoved v nižjim razredih verjetno pomagala, da je porabil manj časa za brskanje po družbenih omrežjih – vendar pravi, da je veliko njegovih prijateljev še vedno »ves čas na svojih telefonih«.
Colin Crehan, vodja katoliške šole Holy Trinity v Small Heathu v Birminghamu, čuti moralno dolžnost, da pomaga učencem, da se naučijo uporabljati svoje telefone v varnem in nadzorovanem prostoru. Težave, povezane s telefoni kot naprave, ki odvračajo pozornost od učenja, so na njihovi šoli manjše, saj njegovi učenci cenijo svobodo, da lahko telefone uporabljajo med odmori in v času kosila. »Telefoni so tako ključni del njihovih življenj zunaj šole. Omejevanje telefonov v šoli je tako bitka, v kateri ne bomo zmagali,« dodaja svoje mnenje.
Vendar pa so učenci šol, kjer so telefoni prepovedani, za BBC News povedali, da so opazili prednosti, kot sta manj ustrahovanja in boljše socialne veščine – dejavnika, ki nista vključena v raziskavo. Na tem področju je torej potrebnih več raziskav, da bi sklepali o povezavah.

Šola Ysgol Aberconwy iz Conwyja je nedavno spremenil pravila, tako da so telefoni učencev med poukom zaklenjeni, razen če jih učitelj odklene. Tako so se odločili naslanjajoč se na raziskave, da uporaba telefonov kaže na naraščajočo osamljenost in nižjo stopnjo zadovoljstva z življenjem pri nekaterih otrocih. Georgie, 15, pravi, da je bilo pred spremembo pravil vzdušje v šoli precej agresivno. »Bilo je veliko pretepov in učenci so takrat izvlekli telefon in začeli snemati«. Georgie meni, da se prepiri ne zgodijo tako pogosto. »Ljudje so se zbližali, ker se pogovarjajo iz oči v oči,« je dejala.
Ravnatelj Ian Gerrard pravi, da čeprav ustrahovanje še ni popolnoma izkoreninjeno, je prepoved telefonov v šoli ustvaril varen prostor, v katerem učencem ni treba skrbeti za to, kar se dogaja online. Kljub pomanjkanju jasnih dokazov o učinku prepovedi telefona v šolah, Georgieina mati Sarah pravi, da popolnoma podpira politiko šole, čeprav ji je bilo težko, da otrokom po preverjanju znanja ni mogla poslati sporočila in preverila, kako jim je šlo.
Druge šole navajajo, da so pri uvajanju novih pravil prepovedi uporabe telefona v šolah kamen spotike prav starši, ki želijo stike z otroki. V nekaj tednih po tem, ko je šola Fulham Boys v zahodnem Londonu uvedla politiko samo klasičnih telefonov, s katerimi lahko pošljejo samo sporočilo ali pokličejo, so se učenci s pravilom sprijaznili. Težave povzročajo starši, ki jih skrbi, da so njihovi otroci v prestolnici brez aplikacij, ki bi jim pomagale. En dijak je vstopil na avtobus, ki je peljal v napačno smer, in je končal na drugem koncu mesta od domače soseske, pri tem pa ni imel pametnega telefona pri sebi, da bi preveril zemljevid ali poklical domov.
V Združenem kraljestvu ima 96 % otrok, starih od 12 do 15 let, svoj telefon, kaže zadnja raziskava regulatorja spletne varnosti Ofcom. Lansko leto je ministrstvo za izobraževanje v Angliji sporočilo, da večina šol uvaja omejitve glede uporabe pametnih telefonov, saj je objavilo nezavezujoče smernice, ki spodbujajo ravnatelje, naj to storijo. Škotska in Severna Irska sta sledili zgledu, valižanske šole pa imajo bolj odprt pristop.

Raziskava Birminghamske univerze bi lahko okrepila razpravo o tem, ali bi morali mlajšim od 16 let popolnoma prepovedati uporabo pametnih telefonov, ali vsaj uporabo družbenih omrežij, kot je to v Avstraliji. Nekatere šole pravijo, da morajo ukrepati starši, medtem, ko je konzervativna stranka med tistimi, ki pritiskajo na vlado, da morajo pravila poostriti šole.
V odgovoru na razsikavo je vladni uradnik dejal, da so učitelji že imeli jasna navodila, kako upravljati uporabo telefona na način, ki deluje za njihove šole. Zakon o spletni varnosti, ki bo kmalu začel veljati, bi mlade zaščitil pred škodljivo vsebino in jim zagotovil starostno primerno izkušnjo na spletu.
»Potrebnih so trdnejši dokazi, na osnovi katerih bi podali jasne zaključke o vplivu pametnih telefonov na otroke, zato smo sprožili dodatno raziskavo o vplivu družbenih omrežij na splošno dobro počutje otrok, ki jo vodi Univerza v Cambridgeu.
Preberite še: