
Spoštovani ravnatelji, učitelji in drugi pedagoški delavci šol,
za mlade digitalni oz. »online« svet ni ločen od »offline« sveta, niti ni njegov podaljšek, ampak je z realnim svetom združen v eno. Če jih učimo, kako krmariti skozi realni svet, potem je prav, da jih naučimo, kako upravljati z digitalnim na način, da zanje ne bo imel škodljivih posledic na telesno in duševno zdravje.
Na Društvu za zdravje srca in ožilja Slovenije vodimo preventivni program delavnic ODKLOP, katerega namen je uravnotežena, varna in odgovorna uporaba zaslonov – na kratko: zdrava uporaba. Delavnice so namenjene učencem druge in tretje triade osnovnih šol.
Na Društvu želimo z delavnicami na tematiko »digitalnega« pri otrocih in mladih pogledati celostno, zato smo delavnice zastavili kot kontinuiran proces, ki ga sestavlja uvodna delavnica in 6 tematskih delavnic. Program vključuje tudi predavanje za starše, saj je sodelovanje znotraj družine ključno za zdrav odnos do zaslonov.
Raziskave na področju preventive vedno znova dokazujejo, da le s kontinuiranim naslavljanjem določene problematike učinkoviteje dosežemo spremembe v vedenju. Tudi z vidika kakovosti izvajanja se nam zdi pomembno, da gre vsak razred skozi celoten program, ne zgolj čez posamezne teme. V kolikor pa bi želeli, da izvedemo zgolj posamezne delavnice oz. teme, je možno tudi to.
Vsaka od delavnic traja eno šolsko uro. Na željo šole lahko posamezen sklop razširimo na dve šolski uri. Delavnice so zasnovane izkustveno in so najbolj primerne za skupine do 16 otrok, zato predlagamo, da se razred razdeli na dva dela, v kolikor je to mogoče.
Program ODKLOP smo leta 2024 in 2025 posodobili in vanj redno dodajamo vsebine, ki postajajo aktualne.
Tematski sklopi delavnic
1. Prekomerna uporaba zaslonov ali zasvojenost:
– predstavitev namena delavnic ODKLOP, spoznavanje,
– teme: prekomerna uporaba zaslonov (slovenske smernice), znaki za prepoznavanje zasvojenosti s spletom (v ospredju: splošna zasvojenost z internetom, zasvojenost z družbenimi omrežji, video igrami, sindrom FOMO)*
– izvajanje faze zgodnjega prepoznavanja digitalnih zasvojenosti in usmerjanja učencev v ustrezne programe: učenci izpolnijo test prekomerne uporabe zaslonov
– učenci prejmejo list za spremljanje števila ur, ki so jih dnevno preživeli na pametnem telefonu
*v primeru, da pri učencu prepoznamo znake digitalne zasvojenosti ali prekomerno uporabo zaslonov, organiziramo s svetovalno službo in učencem sestanek
2. Razvoj odgovornega vedenja (digitalna pismenost)
– odgovornosti in posledice, ki jih imajo naša ravnanja v digitalnem svetu,
– deljenje informacij/ slik/ video vsebin o sebi in drugih – vpliv na duševno zdravje, digitalni odtis,
– lažne novice, spletne prevare in druga tveganja na spletu (npr. kraja identitet),
– vloga umetne inteligence
3. Kritična pismenost
– vpliv, ki jih imajo družbena omrežja in spletne platforme na možgane (dopaminski odziv)
– vloga industrije in algoritmov na razvoj digitalne zasvojenosti,
– lažne novice, spletne prevare in druga tveganja na spletu (npr. kraja identitet), vloga umetne inteligence (AI)
4. Telo in digitalno
– vpliv idealnih teles z interneta na duševno zdravje (samopodobo, počutje, razvoj motenj hranjenja ipd.),
– vpliv prekomerne uporabe zaslonov in digitalne zasvojenosti na telesno in duševno zdravje,
– prikaz vaj med odmori pri dlje časa trajajočem delu za računalnikom
5. Čustva in digitalno:
– prepoznavanje čustev in občutkov v digitalnem svetu, vloga emotikonov,
– krepitev socialnih veščin: empatije, sodelovanja in aktivnega poslušanja, kot temelj tudi spletnih skupnosti (klepetalnice, forumi, družbena omrežja)
6. Odnosi in digitalno:
– prepoznavanje različnih oblik nasilja s poudarkom na nasilju v digitalnem svetu ter rešitve,
– raziskovanje vedenja na spletu,
– spletni bonton, spletna etika, varnost na spletu
7. Delo in digitalno
– nove oblike dela in razbijanju nerealnih predstav o služenju denarja v digitalnem svetu (e-šport, spletno igralništvo, e-stave, vplivneži),
– etične dileme ki jih prinaša delo in delovanje digitalnih svetov.
8. Skupnosti in digitalno
– krepitev povezanosti v razredu skozi prepoznavanje povezovalnih vedenj in krepitev vrstniške podpore,
– obravnava spletnih razrednih skupnosti, ki se oblikujejo kot Viber, WhatsApp ali Snapchat
9. Predavanje za starše: izvajanje na roditeljskih sestankih
– predstavitev ključnih vsebin delavnic ODKLOP-a
– ločevanje in razlike med prekomerno uporabo zaslonov in digitalno zasvojenostjo + viri pomoči
– starši prejmejo tiskano knjižico Zasvojenost z digitalnimi vsebinami, ki ga je pripravilo naše društvo in tiskano brošuro slovenske Smernice za uporabo zaslonov pri otrocih in mladostnikih, – starši prejmejo seznam organizacij, na katere se lahko obrnejo, če pri svojem otroku zaznajo znake digitalne zasvojenosti ali znake prekomerne uporabe zaslonov.
Način sodelovanja
Delavnice izvajajo izkušeni izvajalci iz pedagoške stroke. Delavnice se lahko po želji izvedejo tudi v obliki naravoslovnih, družboslovnih ali tehničnih dni. Z našo ekipo pa lahko pokrijemo tudi več sočasnih izvedb za več razredov, v kolikor bi se tako dogovorili.
Sodelovanje s šolami v imenu Društva za srce koordinira Tanja Veber, univ. dipl. soc. ped., ki je mentorica izvajalcem delavnic. Za vse dodatne informacije, pojasnila in za dogovor o sodelovanju, smo na voljo na 031 257 508 ali [email protected].
Projektna vodja programa ODKLOP je Darija Cvetko. Za vsa vprašanja v zvezi s projektom »ODKLOP – Preventivni program za zdravo uporabo zaslonov«, smo na voljo na 040 476 861 ali [email protected].
Dodatne informacije o programu delavnic ODKLOP
Program ODKLOP poteka v sklopu projekta »ODKLOP – Preventivni program za zdravo uporabo zaslonov«, ki ga izvaja Društvo za zdravje srca in ožilja Slovenije, sofinancira pa ga Ministrstvo za zdravje RS od leta 2017. Izvedba delavnic je brezplačna do porabe projektnih sredstev.
V upanju na sodelovanje, vas lepo pozdravljamo,
ekipa programa Odklop