Kaj za zajtrk izbrati na avtomatu?

Vsakomur se kdaj zgodi, da prespi jutranjo budilko in mu zato zmanjka časa za zajtrk. V takšnih primerih lahko avtomati s hrano pomenijo hitro in enostavno rešitev za potešitev lakote. Vendar ali iz ponudbe v avtomatih lahko sestavimo uravnotežen jutranji obrok? Lahko, a ni vsaka izbira dobra izbira. Predvsem pa je koristno, da je zajtrk pester in raznolik, zato vsem, ki zjutraj težko v svoj urnik umestijo še zajtrk, na ZPS svetujejo, da le tega načrtujejo vnaprej.

Zajtrk je eden izmed treh glavnih obrokov, s katerim naj bi zaužili kar četrtino dnevnih potreb po energiji. Kakovosten zajtrk naj bi bil sestavljen iz kompleksnih ogljikovih hidratov, torej živil bogatih s prehransko vlaknino in čim nižjo vsebnostjo enostavnih sladkorjev, kot so polnozrnat kruh, ovseni kosmiči, kaše in podobno. Prav tako je priporočljivo, da bi z zajtkom zaužili beljakovinska živila, na primer jogurt, skuto, sir ali mesnine z manj maščobe. Ne smemo pa pozabiti tudi na sadje in zelenjavo, kot dobra vira vitaminov in mineralov.

Pri pregledu ponudbe obstoječih avtomatov s hrano na žalost ugotovimo, da smo pri sestavi kakovostnega zajtrka zelo omejeni. »V večini avtomatov se pretežno nahajajo prigrizki z nizko hranilno vrednostjo, visoko energijsko vrednostjo ter visoko vsebnostjo maščob, sladkorjev in soli. Kljub skopi izbiri, pa ni nujno, da zjutraj v avtomatu posežemo po mastnem sendviču, sladkem rogljičku ali čokoladnem mleku. Z malo iznajdljivosti si namreč lahko tudi iz živil iz avtomata sestavimo bolj uravnotežen zajtrk,« opozarja Nina Križnik iz Zveze potrošnikov Slovenije

Nasvet ZPS, kaj izbirati, ko je zajtrk na avtomatu edina izbira – predlogi niso idealni, zato nikakor niso primerni za zajtrk vsak dan, a so pripravljeni na podlagi realne izbire v obstoječih avtomatih:


1.        Navadni tekoči jogurt s 3,2 % m.m. (250 ml) in beljakovinska ploščica (55 g). Poleg jogurta in beljakovinske ali sadno-žitne ploščice si lahko privoščiš tudi kavo iz sosednjega avtomata. Pri tem  bodi le pozoren, da bo ta brez dodanega sladkorja.

2.        Mleko  s  3,2  %  m.m. (200 ml), polnozrnati piškoti (50 g) in jabolko (125 g).

3.        Lahki tekoči jogurt z 1,3 % m.m. (250 ml), pest mešanice oreškov in sadja oz. študentske hrane (30 g) ter jabolko (125 g). Če si zraven  privoščiš  tudi  topel  napitek,  naj  ta ne vsebuje dodanega sladkorja.

*Barve ob hranilnih vrednostih predstavljajo prehranski profil na 100 g glede na prehranski semafor. Podane vrednosti za hranila so okvirne in so odvisne od izdelka, ki je v avtomatu na voljo.

»Kljub temu študentom svetujemo, naj zajtrkovanje iz avtomata ne postane njihova stalna praksa. Če se jim pogosto zgodi, da doma zmanjka časa za kakovosten zajtrk, naj načrtujejo v naprej. Kako? Sestavine za zajtrk naj si pripravijo že prejšnji večer. Tako se bo dan pričel z uravnoteženim obrokom, jutra pa bodo postala veliko bolj umirjena,« svetuje Nina Križnik.  Poskusite!

Številne ideje za sestavo zdravega zajtrka lahko najdeš na spletni strani www.veskajjes.si pod zavihkom ‘Recepti’.

Opomba: Društvo za zdravje srca in ožilja Slovenije kot partner sodeluje pri projektu Veš kaj ješ, v koordinaciji ZPS, ki je tudi vir tega prispevka.