Zdravo ali nezdravo – to je tu vprašanje!

Avtorji: Učenci 6. razreda Osnove šole Marjan Bantan Stojan Jarenina in razredničarka Mateja Kokol. Vir slik: Učenci 6. razreda Osnove šole Marjan Bantan Stojan Jarenina

Kaj pomeni živeti zdravo? Kako lahko sami poskrbimo, da živimo zdravo? S takšnimi in podobnimi vprašanji so se spopadali učenci 6. razreda na Osnovni šoli Marjan Bantan Stojan Jarenina.

V današnjem svetu, ko je tržišče preplavljeno z raznimi izdelki za zdravo življenje in nas mediji, tudi družbena omrežja, prepričujejo, kako živeti, so prav otroci tisti, ki so zmedeni in velikokrat ne vedo, kaj je prav in kaj ne. Šola je pomemben del te vzgoje za zdravje in dobro počutje, zato sem učencem skušala približati ta pomemben del njihovega odraščanja.

Postavila sem si vprašanja: Kaj učenci razumejo pod besedo »zdravje«? Ali se zavedajo, da je del tega tudi njihovo splošno počutje oz. duševno zdravje? Ali vedo, kako k zdravju pripomore uravnotežena prehrana? In ali so že kdaj slišali za prehranske dodatke in nadomestke? Ugotovitve so me presenetile.

Najprej smo z učenci razmišljali, kaj so naše dobre in kaj slabe navade, s katerimi vplivamo na zdravje. Hitro so ugotovili, da pojedo preveč sladkarij ali izpuščajo obroke, predvsem zajtrk. Skupaj smo naredili pregled tega, kakšne navade imajo sami in kako bi jih lahko nadomestili z bolj zdravo navado, s katerimi bi se počutili bolje. S pomočjo računalnika so ustvarili sliko 1.

Slika 1: Iskanje zdravih navad, s katerimi bi nadomestili nekatere obstoječe navade.

Njihovi odgovori kažejo, da učenci še kako dobro vedo, da je zdravje povezano s prehrano, osebno higieno, odnosi, spanjem, in gibanjem. Presenečeni so bili, kako enostavno je poiskati dobro navado, s katero izboljšamo počutje in zdravje.

Lotili smo se tudi uravnoteženega krožnika. Učence sem prosila, da ustvarijo krožnike, za katere mislijo, da so uravnoteženi. Dejstvo je, da so učenci dobro ozaveščeni o tem, kaj bi morali zaužiti in kaj sodi v določeno skupino prehrane. Menim, da tukaj veliko pripomore tudi pogovor pri pouku, kjer se pogosto ukvarjamo prav s to tematiko. Na primer: Zelo dobro vedo, da kadar smo lačni, raje posežemo po sadju, kakor čokoladi. Zavedajo se tudi, da je današnja hitra hrana slaba za njihovo telo, in da naj bi jo zaužili izjemoma, kot so se simpatično izrazili: »ko se ti res zalušta«.

Slika 2: Uravnotežen krožnik

Slika 3: Uravnotežen krožnik

Otroci nekaj teoretičnega znanja že imajo. Kako pa je z obroki v praksi? Odgovarjali so tako:

»Zajtrk jem le redko, samo med vikendom in počitnicami.«

»Med vikendom ne jem zajtrka. Kosilo jem počasi in včasih po kosilu tudi sladkarije.«

»Jem zelo hitro in po obrokih se nabašem z bonboni.«

»Če je na krožniku moje najljubše kosilo, jem zelo hitro, kadar pa nekaj običajnega pa jem počasi.«

Kaj so prehranska dopolnila oziroma nadomestki? Ali jih imate doma?

Učenci so bili ob zgornjem vprašanju v zadregi, saj se s pojmoma »prehranska dopolnila« in prehranska nadomestila« še niso množično srečali. Večina odgovorov je bilo v smislu, da so dopolnila in nadomestila pač »vse tisto, kar nadomesti določeno vrsto hrane«. Dejali so, da v določenih primerih, kadar smo bolni ali nam primanjkuje vitaminov, nadomestimo le-te z vitamini, ki jih lahko užijemo v obliki tablet.

Slika 4: Razmišljanje učencev o zdravilih in učinkih dobre in slabe prehrane.

Zdravila

Temo prehranskih dopolnil smo navezali na zdravila. Njihovo razmišljanje sem spodbudila z vprašanjem, ali ob glavobolu vedno posežemo po tableti, ali morda lahko glavobol preženemo na drug način. Tukaj je nekaj njihovih razmislekov.

»Namesto lekadola, lahko uporabimo obkladke.«

»Namesto, da spijemo smoothie, pojemo sadje.«

»Starejšim, ki ne morejo jesti, je dobro ponuditi prehranske nadomestke.«

»Prehranska dopolnila so super, kadar smo alergični, ali nam jih svetuje zdravnik.«

Večina učencev ni pozorna na prehranske dodatke in nadomestke, ki so na policah trgovin in se z njihovo uporabo še niso srečali. Zato se mi zdi toliko bolj pomembno, da smo se o tem predhodno pogovarjali, saj se bodo s takšnimi in drugačnimi prehranskimi izdelki srečali prej kot slej.

Slika 5: Razmišljanje učencev o zdravilih in učinkih dobre in slabe prehrane

Slika 6: Razmišljanja učencev o zdravilih in prehranskih dodatkih.

Učenci so ob pogovoru o zdravih navadah, s poudarkom na zdravi prehrani in rednih obrokih iskali rešitve, ki so boljše za njihovo zdravje. Srčno upam, da jih bodo prenesli tudi v svoj vsakdan :-)

Preberite še: