Kako in kaj naj jem, da bo moj krvni sladkor nižji

Avtorja: Maruša Pavčič, univ.dipl.ing. živ. tehn. in doc.dr. Marko Medvešček, dr.med.

Nasveti za zdravo prehrano

Vaša raven krvnega sladkorja je previsoka, verjetno pa imate tudi čezmerno telesno težo, zvišan krvni tlak in zvišano raven slabih ter znižano raven dobrih maščob v krvi. Svoje zdravstveno stanje lahko izboljšate s pravilno in uravnoteženo prehrano. Zanjo je najpomembnejša raznolikost, zmerna količina in pravilna izbira živil. Paziti morate tudi, kako hrano pripravljate.

Zbrali smo bistvene nasvete o pravilnem prehranjevanju, izbiri živil in pripravi hrane. Podrobnejša navodila in predloge za dodatno literaturo vam bo lahko dalo zdravstveno osebje(medicinska sestra edukatorica, zdravnik, dietetičarka). Posebnih živil za nadomestilo za sladke jedi, ki jih pogosto tržno neupravičeno označujejo za dietetične ali diabetične (npr. diabetični med, čokolada, keksi, bonboni, marmelade za diabetike) NE POTREBUJETE. Uživajte jih samo izjemoma, še posebno, če imate čezmerno telesno težo, ker imajo praviloma veliko kalorij oziroma maščob. Namen zdravljenja sladkorne bolezni je vzdrževanje ravni krvnega sladkorja v ciljnem območju, kar zahteva več hkratnih ukrepov, vključno z zdravili. Pravilna prehrana je temeljni ukrep zdravljenja sladkorne bolezni tipa 2.

ČE SE ZDRAVITE Z INZULINOM, POTREBUJETE ŠE DODATNA NAVODILA.

Kaj morate storiti v prehrani in česa ne smete

DA

JEJTE le toliko hrane, kot je potrebujete. Najboljše merilo je stalna normalna telesna teža in vedno enak apetit. Če je vaša telesna teža prekomerna, morate shujšati.

JEJTE trikrat do petkrat na dan. Primeren presledek med glavnimi obroki (zajtrk, kosilo, večerja) so 3–4 ure. Če postanete lačni med glavnimi obroki, pojejte sadež.

PAZITE, da bo vsak glavni obrok vseboval svežo in kuhano zelenjavo ali sadje in jedi iz neoluščenih žit ali stročnic. Obrok mesa omejite na majhen zrezek v velikosti dlani. Primerno ravnotežje hranil dosežete tako, da meso pokriva 1/5 krožnika, priloga (krompir, testenine ipd.) 2/5 in prikuha (kuhana zelenjava) 2/5 krožnika (glejte slike). Zraven sodi še velika porcija solate.

Hrano pripravljajte z MALO KAKOVOSTNE MAŠČOBE. Meso in druga živila pripravljajte v teflonski posodi ali taki z odebeljenim dnom ali za kuhanje brez maščobe, navadni ali mikrovalovni pečici, na žaru, v posebni prozorni foliji za peko ali aluminijasti foliji brez dodatka maščobe. Dušite jo lahko v lastnem soku ali kuhate v vodi. Pred pripravo z mesa vedno odstranite vso vidno maščobo. Uporabljajte le zmerno količino kakovostnega olja (oljčno, repično).

IZBIRAJTE živila z manj skrite maščobe (posneto ali delno posneto mleko in mlečni izdelki iz takega mleka) in živila, ki imajo kakovostne maščobe (ribe, oreščki, oljčno ali repično olje).

ODLOČITE SE za hrano iz neoluščenih žit – ovsene ali kake druge žitne kosmiče, kaše, polnozrnate vrste kruha, jedi z otrobi, ješprenj, ajdo, neoluščen riž in stročnice (fižol, grah, lečo, sojo). Primerna je hrana, ki se počasneje prebavlja.

Vsak dan UŽIVAJTE veliko zelenjave (surove in kuhane) vseh vrst in barv ter zmerno sadja, prav tako vseh vrst in barv.

ZAČINITE z naravnimi začimbami in dišavnicami.

UŽIVAJTE hrano s čim manj ali brez dodanih sladkorjev (saharoze, fruktoze, sorbitola, manitola), še posebno, če želite shujšati. Za slajenje lahko uporabljate nehranilna sladila v obliki tablet ali tekočine, vendar bodite pri njihovi uporabi zadržani. Priporočljivo je tudi, da izbirate nehranilna sladila različne kemične sestave, tako da sočasno zaužijete čim manj posameznega.

PIJTE pijače brez dodanih sladkorjev in s čim manj sladil, vodo, mineralno vodo, čaj, limonado. Pri kosilu ali večerji lahko popijete kozarček vina.

ČE STE PREDEBELI, morate poleg tega, da upoštevate navodila za pravilno in uravnoteženo prehrano, tudi zmanjšati količino energije, vnesene s hrano. Zmanjšajte porcije zaužite hrane za vsaj 20 % ali več. Živila z več energije (bolj kalorična) zamenjajte s takimi, ki imajo manj energije (z manj kaloričnimi); (glejte preglednico Zamenjava živil pri hujšanju). Nikoli si ne postrezite dvojne porcije iste jedi pri enem obroku. Povečajte telesno dejavnost, da boste

pospešili PORABO ENERGIJE.

TEHTAJTE SE vsak dan zjutraj na tešče. Ne postavljajte si preveč visokoletečih načrtov glede hitrosti hujšanja. Pol kilograma na teden je povsem primerna hitrost.

NE

NE JEJTE le enkrat ali dvakrat na dan, niti ne po malem ves dan, zlasti ne poleg rednih obrokov. Ne izpuščajte zajtrka ali večerje.

NE JEJTE MIMOGREDE ob opravljanju drugega dela ali gledanju televizije.

Pri glavnih obrokih (kosilu, večerji) NE JEJTE le ene vrste hrane (npr. samo mesa ali samo priloge). Ločevalne diete pri zaradi bolezni že moteni presnovi niso primerne. Ne pretiravajte pri velikosti porcije posamezne jedi (npr. zrezka) ali celotnega obroka. Ne pojejte vsega, kar je ponujeno, če niste lačni. Ne bodite vedro za odpadke!

NE UPORABLJAJTE velike količine maščobe za pripravo hrane. Jedi ne cvrite.

IZOGIBAJTE SE mastnim namazom (surovemu maslu, margarini, paštetam, maslenim sirom, majonezi).

NE UŽIVAJTE oziroma SE IZOGIBAJTE živil in jedi, ki so pri predelavi izgubila vlaknati del (glaziran riž, jedi iz bele moke, sadni sokovi).

Med kuhanjem hrano SOLITE MANJ, že kuhane hrane pa NE SOLITE dodatno. Izogibajte se živil, ki vsebujejo veliko natrija oziroma soli (preglednica na drugi strani). Če pri pripravi jedi

uporabite začimbne in dišavne mešanice, hrane ne solite dodatno. Kisano zelenjavo pred uporabo sperite z vodo, saj boste tako zmanjšali količino natrija v njej.

OMEJITE ali NE JEJTE slaščic, pudingov, vloženega sadja, želejev, marmelade, medu, sladoleda, čokolade, tort in peciva, ki vsebuje zelo veliko maščob in sladkorjev.

Pijači NE DODAJAJTE sladkorjev. Ne pijte pijač, ki vsebujejo ogljikov dioksid (gaziranih brezalkoholnih in energijskih pijač) in prevelikih količin alkoholnih, predvsem žganih pijač.

Kaj morate storiti v prehrani in česa ne smete Ali veste, da si vrednost krvnega lahko izmerite tudi sami?