Organizacija The Campaign for Tobacco-Free Kids v svoji raziskavi o marketinških pristopih, ki jih uporabljajo tobačna industrija, proizvajalci elektronskih cigaret in trgovci negorljivih tobačnih izdelkov ugotavlja, da omenjena industrija v 28 državah izkorišča svetovno krizo, ki jo povzroča covid-19 za promocijo škodljivih in visoko zasvojljivih izdelkov. Tržne akcije tobačnih izdelkov, v katerih so uporabili geslo covid-19 so spremljali na spletu, družbenih omrežjih in preko mobilnih besedilnih sporočil.
Primeri promocijskih aktivnosti tobačne industrije:
- V Gvatemali, Romuniji, Španiji, Italiji in drugih državah sta si največji tobačni podjetji Philip Morris International (PMI) in British American Tobacco (BAT) skorajda prilastili ključni besedi oz. hastag #Stay at Home (Ostani doma), ki ga promovirajo vlade in zdravstvene ustanove za zajezitve širjenja korona virusa. Tobačni podjetji omenjen hastag izkoriščata za promocijo elektronskih cigaret blagovne znamke Vype novih oblik tobačnih izdelkov, pri katerih je tobak le segret (negorljivi tobačni izdelki oz.t.i. heat not burn – HnB izdelki) blagovnih znamk IQOS in Glo.
- V Združenih državah Amerike so proizvajalci elektronskih cigaret in trgovine z novimi oblikami tobačnih izdelkov oblikovali promocije, ki so tematsko vezane na pandemijo. V raziskavi so zasledili promocijo brezplačnih zaščitnih mask, ob nakupu izdelkov, 19% popusti na nikotinske tekočine za elektronske cigarete pri vpisu kode covid-19 ipd.
- Podjetje British American Tobacco v številnih državah promovira nove tobačne izdelke Glo s pomočjo posebnih popustov, nagrad, brezplačnem nudenju zaščitnih mask in razkužil za roke z logotipom lastne blagovne znamke, ki jih je moč dobiti ob nakupu tobačnih izdelkov pripadajoče znamke. V Kazahstanu je podjetje podelilo zaščitne maske Glo več kot desetim Instagram vplivnežem (influencerjem), ki so nato objavili slike, na katerih so sledilce nagovarjali k nakupu izdelkov Glo.
- PMI se je izognilo preverjanju osebnih podatkov oz. starosti naročnikov IQOS tobačnih izdelkov v vsaj eni državi in za promocijo posebnih ponudb, brezkontaktne dostave in dostave izdelka na dom uporabilo geslo covid-19 v vsaj 18 državah (Albanija, Bosna, Bolgarija, Kanada, Grčija, Nemčija, Italija, Latvija, Moldavija, Nizozemska, Nova Zelandija, Poljska, Portugalska, Romunija, Španija, Švica, Združeno kraljestvo in Ukrajina). Takšno ravnanje zmanjšuje varovalni učinek, ki jo ima omejitev prodaje tobačnih izdelkov mladoletnim osebam. Podjetje je v namen promocije prodaje tobačnih izdelkov na spletu objavilo tudi ekskluzivne glasbene video posnetke.
- Proizvajalci elektronskih cigaret so pandemijo izkoristili za podajanje nedovoljenih zdravstvenih trditev. V ZDA je podjetje Bidi Vapor na Instagramu trdil, da “bidi palica* na dan, odžene pulmologa stran,”ali v originalu »A bidi stick a day keeps the pulmonologist away.« *bidi stick je naprava za vajpanje
Spodaj so prikazani primeri promocije novih tobačnih izdelkov, ki izkoriščajo geslo in situacijo covid-19:
PRIMERI PROMOCIJSKIH KAMPANJ ZA TOBAK IN E-CIGARETE VKLJUČUJEJO: IZKORIŠČANJE COVID-19 ZA PROMOCIJO NOVIH OBLIK TOBAČNIH IZDELKOV IN ELEKTRONSKIH CIGARET NA DRUŽBENIH OMREŽJIH.
__________________________
Piše: Darija Cvetko, Društvo za zdravje srca in ožilja Slovenije
Uporabljeni viri:
- https://www.tobaccofreekids.org/media/2020/2020_05_covid-marketing
- https://www.nlzoh.si/storitve/javne-naloge-po-zakonu/e-cigareti-in-drugi-povezani-izdelki/
- https://www.resni-ca.si/elektronske-cigarete-in-novi-tobacni-izdelki
- http://osvinica.splet.arnes.si/files/2018/05/ELEKTRONSKE-CIGARETE-VODNE-PIPE_-IN-NOVI-TOBACNI-IZDELKI.pdf