Program ODKLOP: dosežki in razvoj programa v obdobju 2017–2025
Piše: Darija Cvetko, vodja programa ODKLOP
November je mesec ozaveščanja o zasvojenosti, med katere v zadnjih letih vse bolj uvrščamo tudi vedenjske zasvojenosti, povezane z digitalnimi tehnologijami. Otroci in mladostniki danes odraščajo v svetu, kjer je splet stalno prisoten in vpliva na njihovo pozornost, odnose, počutje in duševno zdravje. Prav zaradi teh izzivov je Društvo za zdravje srca in ožilja Slovenije že leta 2018 začelo oblikovati celovit program, ki bi šolam in družinam ponudil strokovno oporo pri razvoju zdravih digitalnih navad. Tako je nastal program ODKLOP, ki ga vse od začetka neprekinjeno razvijamo, nadgrajujemo in izvajamo.

Oktobra letos smo zaključili programsko obdobje 2022–2025, z veseljem pa sporočamo, da ODKLOP s svojim razvojem nadaljuje. Prve različice programa so obravnavale tudi kemične zasvojenosti, kasneje pa se je ODKLOP razvil v specializiran preventivni program, osredotočen izključno na zdravo uporabo zaslonov. Njegov osnovni namen ostaja enak: opolnomočiti otroke, mladostnike, starše in pedagoške delavce ter jim pomagati pri oblikovanju varnih, odgovornih in uravnoteženih digitalnih navad.
Ker se digitalno okolje spreminja izjemno hitro, smo program v letih 2024 in 2025 temeljito posodobili. Pri tem smo razširili metode dela, vanje vključili več pogovora, izkustvenih vaj in gibanja, ter posodobili vsebine, ki se dotikajo umetne inteligence, algoritmov, spletnega nasilja, digitalnih skupnosti in izzivov sodobnega spletnega dela. Nastal je tudi prenovljen priročnik ODKLOP s 74 stranmi ter povsem nova različica priročnika ODKLOP-NIS, namenjena učencem s prilagojenim programom, ki smo jo oblikovali v sodelovanju s Centrom Gustava Šiliha Maribor.
Osrednji del programa predstavljajo preventivne delavnice, ki jih izvajamo v osnovnih šolah. Gre za kontinuiran proces, sestavljen iz uvodnega srečanja in devetih tematskih sklopov, ki skupaj naslavljajo najpogostejše izzive današnjega digitalnega odraščanja – od prekomerne uporabe zaslonov in vpliva algoritmov na možgane, do spletnih odnosov, razrednih klepetalnic, idealiziranih podob na družbenih omrežjih in spletnega nasilja. Delavnice potekajo v manjših skupinah, kar učencem omogoča odprt pogovor in bolj varno okolje, ko se dotikamo zahtevnih tem. Program vključuje tudi predavanje za starše, saj je ravno usklajenost domačega okolja pogosto ključna za dolgotrajne spremembe.

V zadnjem obdobju smo delavnice izvajali na dvanajstih osnovnih šolah in na Zvezi prijateljev mladine Maribor. Skupno smo izvedli 273 delavnic in v program vključili 1.567 učencev, pri čemer je večina razredov sodelovala pri treh ali štirih tematskih sklopih. Izvedli smo tudi predavanja za starše, ki so jih skupno obiskali starši šestdesetih otrok. Veliko šol nas redno ponovno povabi, kar kaže na to, da delavnice prepoznavajo kot koristne, aktualne in učinkovite pri reševanju konkretnih izzivov v šolskih okoljih.
Pomemben del programa predstavljajo mladi izvajalci – študenti, ki se še vedno gibajo v sorodnem digitalnem okolju kot učenci. Prav ta bližina izkušenj je ena največjih prednosti ODKLOP-a. V obdobju 2022–2025 smo izpeljali dve dvodnevni usposabljanji in usposobili osemnajst novih izvajalcev študentov, s katerimi smo nato izvajali redna mentorska srečanja. S tem smo okrepili ne le njihovo strokovno podlago, temveč tudi njihove pedagoške in komunikacijske veščine, ki so nujne za delo v zahtevnih razrednih situacijah. Poleg tega smo izvedli tri usposabljanja za pedagoške delavce in tako v program vključili še štirideset učiteljev, svetovalnih delavcev in mladinskih delavcev, ki so ODKLOP prepoznali kot dragoceno strokovno orodje pri vsakdanjem delu z mladimi.
Velik del programa smo posvetili tudi osveščanju širše javnosti. V zadnjih letih smo pripravili tri manjše medijske kampanje, ki so nagovarjale različne ciljne skupine: starše predšolskih otrok, starše mladostnikov, mladostnike, pedagoške delavce in politične odločevalce. Obsežna zbirka spletnih vsebin, infografik, videov, animacij, webinarjev in objav na družbenih omrežjih je presegla več deset tisoč ogledov in dosegla več tisoč uporabnikov, kar nam je omogočilo, da se o zdravi uporabi zaslonov pogovarjamo tudi zunaj šolskih učilnic. Program je bil predstavljen tudi na evropski ravni zvez, ki delujejo na področju preventive, kar dodatno potrjuje njegovo prepoznavnost.
V tem obdobju smo izvedli tudi obsežno raziskavo o uporabi razrednih klepetalnic, v kateri je sodelovalo 1.082 učencev iz devetih osnovnih šol. Izkazalo se je, da imajo učenci veliko nejasnosti glede delovanja teh skupnosti, pogosto ne vedo, kdo je v skupinah prisoten, in težko opišejo svoje občutke po uporabi zaslonov. Prav to nas bo vodilo pri razvoju novih vsebin, saj želimo okrepiti področje čustvene pismenosti, razumevanja spletnih odnosov in varnega digitalnega sodelovanja.
Program ODKLOP ostaja eden najcelovitejših preventivnih programov na področju zdrave uporabe zaslonov v Sloveniji. V zadnjih letih smo ga posodobili, razširili in nadgradili, hkrati pa se še naprej odzivamo na spremembe, ki jih prinaša digitalni svet. Šolam, staršem in mladim želimo nuditi podporo, ki je strokovna, realna in predvsem uporabna v vsakdanjem življenju.
Ob koncu se zahvaljujemo Ministrstvu za zdravje za podporo ter vsem šolam, pedagoškim delavcem, staršem, izvajalcem in mladim, ki soustvarjajo program ODKLOP. Skupaj gradimo digitalno okolje, v katerem mladi razvijejo zdrave, uravnotežene in varne navade – kar je najboljši možni temelj za njihov razvoj in dobrobit.
